Handel z Tajlandią w dynamicznym wzroście

Handel z Tajlandią w dynamicznym wzroście

„`html

Historyczne początki relacji polsko-tajskich

Chociaż oficjalne stosunki dyplomatyczne pomiędzy Polską a Tajlandią zostały nawiązane w 1972 roku, początków wzajemnego zainteresowania należy szukać już na przełomie XIX i XX wieku. Wówczas tajskie elity dostrzegły podobieństwa między rozbiorami Polski a kolonialnym wyzyskiem własnej ojczyzny przez obce mocarstwa, co stało się fundamentem porozumienia pomiędzy oboma krajami.

Po oficjalnym nawiązaniu stosunków dyplomatycznych współpraca znacznie się zacieśniła, na co miały wpływ m.in. bezpośrednie loty pomiędzy Warszawą a Bangkokiem uruchomione w 1976 roku (zamknięte w 2000 roku z powodu nierentowności), podpisanie umów o współpracy naukowej i ochronie inwestycji oraz szereg wizyt na najwyższych szczeblach w latach 1996–2016, w tym przedstawicieli rodzin królewskich i polskich władz.

Gospodarcza i polityczna ewolucja współpracy

Intensywne relacje polityczne niestety nie przełożyły się przez długi czas na dynamiczną wymianę handlową i kapitałową, co było skutkiem niestabilnej sytuacji wewnętrznej w Tajlandii – w latach 2005–2006 oraz 2014 roku państwo doświadczyło zamachów stanu. W ich następstwie Unia Europejska ograniczyła współpracę polityczną z Tajlandią, uzależniając jej wznowienie od demokratycznych wyborów. Przełom nastąpił w 2019 roku, gdy nastąpiło ocieplenie relacji i rozpoczęto rozmowy w sprawie porozumienia o wolnym handlu między Tajlandią a Unią Europejską. Tego samego roku w Bangkoku otworzono zagraniczne biuro handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

Rok 2022 przyniósł podpisanie umowy pomiędzy Polską Agencją Inwestycji i Handlu a tajskim Departamentem Promocji Handlu Międzynarodowego. Celem porozumienia jest zacieśnienie kooperacji w perspektywicznych branżach. W tym samym roku podpisano również umowę o partnerstwie pomiędzy Unią Europejską a Tajlandią, otwierając drogę do przyszłego porozumienia o wolnym handlu.

Znaczący wzrost wymiany handlowej

W latach 2015–2023 wartość polskiego eksportu do Tajlandii wzrosła z 170 mln do 480 mln dolarów (średni roczny wzrost 13,8%), a import zwiększył się z 540 mln do 1,3 mld dolarów (11,6% średniorocznie). Najważniejsze polskie produkty eksportowe to:

  • Maszyny i części do maszyn (24,1%)
  • Wyroby metalowe (17%)
  • Produkty z tworzyw sztucznych (13,7%)
  • Pojazdy i inne środki transportu (12,8%)

Dodatkowo dużym potencjałem cieszą się produkty medyczne, kosmetyczne oraz spożywcze, które mogą znaleźć uznanie wśród tajlandzkich konsumentów.

Perspektywy rozwojowe i współpraca sektorowa

Rozwój relacji gospodarczych powinien iść w parze z dbałością o korzyści dla obu stron. Tajlandia podejmuje wysiłki w kierunku rozwoju zrównoważonego oraz wdrażania innowacji w ramach strategii na lata 2018–2037, aspirując do miana gospodarki opartej na wiedzy i nowoczesnych technologiach. Tajska rządowa agencja Board of Investment zachęca do inwestycji w kluczowych sektorach, takich jak:

  1. Nowoczesna motoryzacja
  2. Inteligentna elektronika
  3. Zaawansowane rolnictwo i biotechnologia
  4. Sektor cyfrowy
  5. Robotyka i automatyka
  6. Usługi medyczne
  7. Zaawansowane materiały oraz chemia specjalistyczna

Inwestorzy mogą liczyć na ulgi podatkowe oraz uproszczenia administracyjne. Dzięki temu zwiększa się szansa ekspansji polskich przedsiębiorstw nie tylko na rynek tajlandzki, ale także do reszty krajów członkowskich ASEAN.

Kultura, turystyka i obecność polskich firm

Współpraca kapitałowa z Tajlandią była dotychczas ograniczona. W latach 2010–2022 skumulowana wartość polskich inwestycji w Tajlandii wyniosła 99 mln euro – były to m.in. działania firm takich jak Mercator Medical, PCC Rokita i Comarch. Z kolei tajskie inwestycje w Polsce osiągnęły 154 mln euro, przede wszystkim dzięki takim firmom jak Indorama Ventures, Charoen Pokphand Foods, Thai Union Poland i KhonKaen Food Industry Public Company Limited.

Polska pozostaje w Tajlandii postrzegana głównie jako partner biznesowy; jej walory turystyczne i kulturalne są mało rozpoznawalne. Ilustruje to liczba tajskich turystów odwiedzających Polskę – w 2022 roku przybyło ich zaledwie kilkuset, podczas gdy Tajlandię w 2023 roku odwiedziło już 120 tysięcy Polaków.

Wobec rosnącej roli Tajlandii na arenie międzynarodowej warto rozważyć otwarcie oddziału Instytutu Polskiego w Bangkoku. Pozwoliłoby to na skuteczniejszą promocję polskiej kultury i marek na dynamicznie rozwijającym się rynku azjatyckim oraz wsparcie polskich działań dyplomatycznych i biznesowych. Warto czerpać inspirację z działań Ambasady Tajlandii w Warszawie, która od 2020 roku prowadzi kampanię „Experience Thailand” angażującą polskich influencerów w promocję tajskiej kultury.

Wzmocnienie obecności kulturalnej Polski w Tajlandii mogłoby nie tylko przyczynić się do rozwoju turystyki, ale również zwiększyć szanse polskich przedsiębiorstw w relacjach biznesowych, gdzie znajomość kultury i zbudowane zaufanie odgrywają kluczową rolę.

„`