Zastrzeżenie numeru PESEL to opcja możliwa od dłuższego czasu, jednak dopiero od niedawna ma realne przełożenie na życie. Z powodu korzystnej zmiany przepisów już wielu Polaków zdecydowało się na sięgnięcie po to rozwiązanie. Ministerstwo wprost pisze o rekordzie.
Czym jest zastrzeżenie numeru PESEL?
Zastrzeżenie numeru PESEL to opcja, z której można skorzystać za pośrednictwem portalu mObywatel (od 17 listopada 2023 r.), aplikacji mObywatel (od 1 stycznia 2024 r.) lub urzędu gminy. Skorzystanie z niej ma zwiększać bezpieczeństwo i chronić przed kradzieżą tożsamości i danych osobowych, a co za tym idzie przed wyłudzeniami kredytów na nasze dane.
Od 1 czerwca 2024 r. po zastrzeżeniu numeru PESEL instytucje finansowe oraz notariusze mają obowiązek weryfikacji, czy wykorzystywany PESEL nie został zastrzeżony. Jeśli numer podlega ochronie, działania są przerywane, a właściciel danych będzie musiał cofnąć zastrzeżenie . Jeżeli więc planujemy wybrać się do banku, wziąć raty lub podpisać umowę u notariusza, pamiętajmy wcześniej o cofnięciu zastrzeżenia . Trwa to kilka sekund i dokonuje się tego tak samo, jak zastrzeżenia.
Jak zastrzec swój numer PESEL?
Numer PESEL można zastrzec na trzy sposoby:
- Poprzez stronę internetową mObywatel
- Przez aplikację mObywatel
- W urzędzie
W każdym przypadku zastrzeżenie danych jest bardzo proste i dostępne dla każdego. Jeśli chcesz zastrzec PESEL za pomocą strony internetowej mObywatel, wystarczy zalogować się do usługi, a następnie wybrać „Zastrzeż PESEL”. Na stronie pojawi się komunikat z zapytaniem, czy na pewno chcesz to zrobić. Wystarczy potwierdzić wybór, a dane będą zastrzeżone. W przypadku zastrzegania PESEL-u w mObywatel należy uruchomić aplikację i wybrać „Zastrzeż PESEL”. Na ekranie pojawi się samouczek, przez który można przejść, ale nie jest to konieczne. Następnie ukaże się obecny status numeru i opcja „Zastrzeż PESEL”, którą należy wybrać. Na koniec zobaczymy informację, że PESEL został zastrzeżony i gotowe.
Ostatnią możliwością jest zastrzeżenie numeru PESEL w urzędzie. W tym celu należy wydrukować formularz wniosku o zastrzeżenie numeru lub poprosić o to urzędnika. Dokument należy wypełnić i przekazać go pracownikowi urzędu. Konieczne będzie również okazanie dowodu osobistego.
Na co wpływa zastrzeżenie PESEL-u?
Przy zastrzeżeniu numeru PESEL istotne jest, aby wiedzieć, kiedy może być konieczne cofnięcie usługi. Nie jest to potrzebne przy wszystkich sprawach, w których będzie potrzebny nam dowód osobisty. Zastrzeżenie PESEL wpłynie na:
- Utrudnienie zaciągnięcia kredytów, pożyczek itp.
- Zablokowanie możliwości podpisania wielu dokumentów
- Uniemożliwienie skorzystania z usług bankowych bez cofnięcia zastrzeżenia
Zastrzeżenia numeru PESEL nie trzeba będzie cofać w przypadku:
- Podróży zagranicznych
- Wynagrodzenia za pracę lub działalność gospodarczą
- Ogólnych spraw urzędowych, gdzie nie wymaga się zastrzeżenie PESEL
Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, zastrzeżenia numeru PESEL dokonała rekordowa liczba 4,5 miliona Polaków.