Amerykański patriot zestrzelił rosyjski samolot o wartości 300 mln dolarów.

14 stycznia bieżącego roku, świat lotem błyskawicy obiegła wiadomość, że Rosjanie sami zestrzelili swój niezwykle drogi i ważny do prowadzenia wojny w . Wówczas powszechnie mówiło się, nawet w samych rosyjskich mediach propagandowych, że maszyna odbywając loty nad Morzem Azowskim została zestrzelona przez własne systemy obrony powietrznej. Prawda jednak jest zupełnie inna.

Okazuje się, że samolot , tylko słynnego amerykańskiego a, który służył Siłom Zbrojnym Ukrainy w południowej części kraju. Radary miały wykryć rosyjską maszynę, a system Patriot zneutralizował cel. Amerykański system Patriot zestrzelił rosyjski A-50 Taki przebieg wydarzeń opisała na konferencji Fires Symposium pani Rosanny Clemente, pułkownik armii amerykańskiej i zastępca szefa sztabu Dowództwa Obrony Powietrznej i Przeciwrakietowej 10. Armii.

To wielka strata dla Kremla. Otóż samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli Berijew A-50 służą do prowadzenia głębokiego rozpoznania terenu i koordynowania działań armii oraz ataków rakietowych na Ukrainę. . Jedna sztuka warta jest 300 milionów dolarów. Jednak teraz okazuje się, że pozostało zdolnych do realizacji misji zaledwie sześć sztuk tych maszyn.

Jak podają eksperci z serwisu WarZone, , by przez 24 godziny na dobę prowadzić rozpoznanie przestrzeni powietrznej. Oznacza to, że jeśli Rosjanie stracą kolejny samolot, to powstanie trudna do załatania dziura obserwacyjna.

Rosja wznawia produkcje samolotów A-50 AWACS. Tymczasem szef rosyjskiego koncernu Rostec, Siergiej Czemiezow, zapewnia, że już niedługo . Ta decyzja miała zapaść na osobiste zlecenie Władimira Putina.Rosjanie mają ogromny problem ze swoim lotnictwem.

Co ciekawe, kilka dni temu serwis Forbes zwrócił uwagę, że „Rosjanie tracą samoloty 20 razy szybciej, niż są w stanie je zastąpić”. Jak tłumaczą eksperci, ma to bezpośredni związek z zachodnimi sankcjami nałożonymi na rosyjski przemysł lotniczy, przez co budowa trwa bardzo mozolnie, a nawet w większości przypadków samoloty są pozbawiane części ważnego wyposażenia.

Samolot Berijew A-50U został opracowany , a jego konstrukcja bazuje na transportowcu Ilyushin Il-76. Powstał we współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami Ilyushin i Berijew. Maszyna weszła do służby w 1984 roku, ma długość blisko 50 metrów, wysokość ok. 15 metrów i może poszczycić się rozpiętością skrzydeł na poziomie 50,5 metra.

Czym jest i co potrafi rosyjski samolot Berijew A-50?

, a jego zasięg szacuje się na 7500 kilometrów. Na swoim pokładzie ma zainstalowany radar obserwacyjny Liana, który pozwala mu wykrywać i śledzić cele powietrzne znajdujące się w odległości 650 kilometrów i cele naziemne w odległości 300 kilometrów. , ale obecnie rosyjskie wojsko używa już zaktualizowanej wersji samolotu o nazwie A-50U, która zastępuje systemy analogowe oryginalnego modelu systemami cyfrowymi, co pozwala na szybsze śledzenie sygnału i wykrywanie celów.