Sytuacja w grach wideo pogarsza się, jakie są prognozy na przyszłość?

„`html
Sektor gier charakteryzuje się wyjątkowo dużą liczbą drobnych inwestorów, którzy zazwyczaj reagują bardzo emocjonalnie. Trudno ich winić, biorąc pod uwagę, że od 2020 roku wiele spółek z tej branży straciło od 80 do 90 procent swojej wartości. Często ich akcje osiągały najwyższe wartości w dniu debiutu lub w jego pobliżu.
Analiza roku 2021
Analizując ubiegły rok i koncentrując się na dużych firmach w tej branży, zauważamy, że akcje 11 bit studios straciły niemal 70 procent swojej wartości, Huuge spadło o 35 procent, a Ten Square Games o 25 procent. To są przedstawiciele indeksu mWIG. Z kolei w indeksie sWIG, People Can Fly straciło 73 procent, Creepy Jar 58 procent, a PlayWay stracił 14 procent. To głównie skutek obciążeń sektorowych, ale PlayWay jako jedna z nielicznych firm nie zawiodła rynku i ma przyzwoite rekomendacje, jak na sektor gamingowy. Od 2021 roku oczekiwano, że kolejny rok przyniesie poprawę dla branży gier, ale okazało się, że było to zupełnie nieracjonalne oczekiwanie.
Trendy w globalnym rynku gier
Sektor zmagał się z wysokimi kosztami pracowniczymi, a konkurencja w produkcji gier była ogromna. Mimo to, rynek globalnie rozwijał się w bardzo ograniczonym tempie. W zeszłym roku wzrost wyniósł zaledwie 0,2 procent, co stanowiło symboliczny ruch. Czy jednak to powinien być powód do usprawiedliwienia rodzimej branży? Dla kilku firm – tak, ale niestety większość dołożyła swoje specyficzne problemy.
Spadki i ich przyczyny
Spadek wartości akcji PCF to nie przypadek – fiasko przeglądu opcji strategicznych przy dużych potrzebach gotówkowych sprawia, że kwestie płynnościowe stały się priorytetowe. Największym zaskoczeniem, biorąc pod uwagę skalę i szybkość spadku, było 11 bit studios – najpierw brak zainteresowania i słaba sprzedaż „Frostpunk 2”, następnie informacja o odpisie blisko 50 milionów złotych i zakończeniu „Projektu 8”. To wywołało falę przecen. Mimo iż spółka uspokaja, że nie widzi ryzyk płynnościowych, rynek jest sceptyczny.
Oczekiwania na przyszłe premiery
Globalnie najwięcej emocji budzi zbliżająca się premiera GTA VI, planowana na jesień 2025 roku. Poprzednia wersja tej gry okazała się najlepiej sprzedającą grą w historii, co wywołuje duże oczekiwania wobec nowej odsłony. Pytania dotyczą także potencjalnego wzrostu ceny gry, jak również jakości, która miałaby dorównać poprzednikowi.
Pozycja polskich producentów gier
Wśród polskich twórców dużym zainteresowaniem cieszą się tylko produkcje CD Projektu. Po nieudanym starcie „Cyberpunka”, spółka zdaje się wyciągnęła wiele wniosków. Sama gra, po licznych poprawkach i dodaniach, zdobyła uznanie jako znakomity tytuł. To dowód, że spółka nie straciła zdolności do tworzenia wybitnych produkcji. Kampania marketingowa „Wiedźmina 4” już teraz przynosi pozytywne wyniki dla CD Projektu. Spółka nie tylko osiąga dodatnią stopę zwrotu, ale także jest jednym z liderów wzrostów na GPW, z zyskiem ponad 66 procent. Uważam, że to dopiero początek emocji związanych z nadchodzącym debiutem nowego „Wiedźmina”.
„`