Polscy kierowcy w Niemczech wymykają się spod kontroli. „Zabrakło rozsądku na drogach”

„`html
W miniony weekend na słynnym torze Nürburgring doszło do poważnego zdarzenia drogowego, w które zamieszany był polski kierowca. Porsche, które prowadził Waldemar Pietrzak – przedsiębiorca i twórca internetowy – po kolizji z BMW uderzyło w barierki ochronne i natychmiast zajęło się ogniem. Mimo ogromnej prędkości, wynoszącej około 190 km/h, Pietrzak nie odniósł żadnych obrażeń.
Niebezpieczeństwa i legenda toru Nürburgring
Wypadek na Nürburgringu ponownie zwrócił uwagę na poziom ryzyka związany z jazdą po tej legendarnej trasie. Szczególnie północna pętla, znana jako „Nordschleife”, funkcjonuje w świecie motorsportu pod nazwą „Zielone Piekło” – określenie to nadał jej trzykrotny mistrz świata Formuły 1 Jackie Stewart. Charakterystyczne cechy tego toru, jak wąska trasa, mnogość zakrętów i ograniczona widoczność, sprawiają, że ryzyko jest bardzo wysokie. Z tych powodów obecnie Formuła 1 nie korzysta z tej części toru.
Rosnąca liczba Polaków na torze
Nürburgring przyciąga coraz więcej polskich kierowców. Damian Lempart, instruktor i zawodnik wyścigowy z doświadczeniem ponad 20 tysięcy przejechanych kilometrów po niemieckim torze, zauważa wyraźny wzrost obecności rodaków nawet do piątego czy szóstego miejsca w rankingu zagranicznych uczestników jazd turystycznych.
- Przystępny koszt – za 30 euro można pokonać jedno okrążenie na kultowym torze.
- Coraz więcej szybkich samochodów wśród Polaków, co zachęca do sprawdzenia ich możliwości w bezpieczniejszych warunkach niż droga publiczna.
Brak formalnych wymagań i konsekwencje wypadków
Wjazd na tor wymaga jedynie wykupienia wstępu; nikt nie sprawdza kompetencji kierowcy ani stanu technicznego pojazdu. To jednak wiąże się z ryzykiem – każdy uczestnik odpowiada za swoje zachowanie, a w przypadku wypadku musi również pokryć koszty ewentualnych uszkodzeń infrastruktury i interwencji służb.
- Minimalne manipulacje na torze, jak rozstawienie pachołków i holowanie samochodu: około 160 euro.
- Za zniszczenie bariery o długości kilku metrów suma może sięgnąć kilku tysięcy euro.
Kultura jazdy i edukacja kierowców
Jak podkreśla Lempart, polscy kierowcy często nie kładą nacisku na szkolenie i rozwijanie własnych umiejętności. W rezultacie rośnie liczba wypadków, a zarządzający obiektem nie wdrażają zmian poprawiających bezpieczeństwo. Często uczestnicy jazd turystycznych nie posiadają odpowiedniej wiedzy ani na temat pracy auta, ani zasad, które obowiązują na torze.
- Liczba osób decydujących się na doszkalanie jest niewielka.
- Na jazdach turystycznych panuje większa swoboda, podczas gdy zorganizowane szkolenia mają ściśle ograniczoną liczbę uczestników oraz obejmują wprowadzenie w podstawy zachowania na torze.
- Niektórzy kierowcy chcą imponować umiejętnościami, których jeszcze nie mają, co zwiększa ryzyko niebezpiecznych sytuacji.
Polityka obiektu i dalsze perspektywy
Właściciel toru zdecydowanie zabrania publikowania nagrań z wypadków, chcąc chronić reputację obiektu. Jednak filmy często i tak pojawiają się w sieci. Bezpieczeństwo na Nürburgringu mogłoby zostać poprawione dzięki większemu naciskowi na edukację i selekcję uczestników jazd.
Incydenty, nawet te tragiczne, rzadko prowadzą do natychmiastowych zmian w funkcjonowaniu toru. Szansa na poprawę bezpieczeństwa i zmiany regulacji istnieje zwłaszcza przy presji społecznej i rosnącej świadomości zagrożeń.
Motorsport oczami eksperta
Damian Lempart przyznaje, że jego fascynacja Nürburgringiem miała wymiar sportowy, a nie turystyczny. Zaczynał od symulatorów wyścigowych, stopniowo zdobywając doświadczenie zarówno w rzeczywistych wyścigach, jak i jako trener dla innych. Chociaż jako dziecko nie miał możliwości startów w kartingu, odnalazł swoją drogę do motorsportu poprzez gry wyścigowe i sukcesywnie przekładał tę wiedzę na realne osiągnięcia na torze.
W przyszłości Lempart rozważa udział w słynnym 24-godzinnym wyścigu na Nürburgringu. Realizacja tego celu zależy głównie od partnerów i sponsorów, ale marzenie to wydaje się bardziej osiągalne niż udział w najbardziej prestiżowych zawodach świata.
„`