Oto kilka propozycji unikalnych tytułów, zachowujących sens oryginału: 1. Zrównoważone podejście do finansów po drugiej stronie Atlantyku 2. Ekologiczne finanse w amerykańskim wydaniu 3. Zielone finanse w Stanach Zjednoczonych 4. Odpowiedzialne zarządzanie finansami w USA 5. Zrównoważone finanse po amerykańsku

Oto kilka propozycji unikalnych tytułów, zachowujących sens oryginału: 1. Zrównoważone podejście do finansów po drugiej stronie Atlantyku 2. Ekologiczne finanse w amerykańskim wydaniu 3. Zielone finanse w Stanach Zjednoczonych 4. Odpowiedzialne zarządzanie finansami w USA 5. Zrównoważone finanse po amerykańsku

„`html

Zmiany polityki klimatycznej i ESG w USA po objęciu urzędu przez Donalda Trumpa

Nowe przepisy dotyczące raportowania klimatycznego miały zwiększyć przejrzystość w zakresie oddziaływania zmian klimatycznych na działalność firm, dostosowywania strategii do nowych warunków, oraz skutków ekstremalnych zjawisk pogodowych. Miały one również, w określonych sytuacjach, zobowiązywać do ujawniania emisji gazów cieplarnianych. Był to pierwszy tak kompleksowy zestaw regulacji klimatycznych w historii Stanów Zjednoczonych, mający przybliżyć amerykański rynek kapitałowy do standardów obowiązujących w Unii Europejskiej.

Sytuacja uległa diametralnej zmianie wraz z objęciem stanowiska Prezydenta Stanów Zjednoczonych przez Donalda Trumpa w styczniu 2025 roku. Nowy przewodniczący Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC), Paul Atkins, wyraźny przeciwnik regulacji ESG, niemal natychmiast wycofał SEC z procesu obrony nowych przepisów klimatycznych w toczących się postępowaniach sądowych. Formalnie przepisy nie zostały zniesione, jednak SEC ogłosiła, że nie planuje ich egzekwować, nawet jeśli zostaną utrzymane przez sądy. W złożonym do sądu apelacyjnego raporcie większość obecnych komisarzy SEC stwierdziła, że brak było podstaw prawnych do wdrożenia tych regulacji. W rezultacie przepisy, mimo iż nie zostały wycofane, przestały być stosowane w praktyce.

Wycofanie się z polityk DEI

Jednocześnie w sektorze prywatnym rozpoczęto działania mające ograniczyć wdrażanie polityk różnorodności, równości i włączania (DEI). W krótkim czasie od objęcia stanowiska przez nową administrację ponad połowa dużych przedsiębiorstw w Stanach Zjednoczonych ogłosiła redukcję lub całkowite zakończenie działań związanych z DEI.

  • Główne przyczyny tej decyzji to zmiany uwarunkowań politycznych oraz obawy natury prawnej.
  • Wiele organizacji usuwa odwołania do DEI z oficjalnych materiałów.
  • Część firm zlikwidowała stanowiska odpowiadające wyłącznie za kwestie DEI.

Jest to znacząca zmiana względem sytuacji sprzed kilku lat, kiedy DEI postrzegano jako nieodłączny element nowoczesnego zarządzania.

Zmiany w regulacjach środowiskowych i ruchy na poziomie stanowym

W branży motoryzacyjnej pojawiły się inicjatywy podważające naukowy konsensus dotyczący emisji dwutlenku węgla. Administracja Trumpa zaproponowała likwidację orzeczenia klasyfikującego CO2 jako gaz cieplarniany przyczyniający się do zmian klimatycznych – dokument, na którym oparto wiele dotychczasowych przepisów ochrony środowiska. Część organizacji zrzeszających producentów poparła tę propozycję, zwracając uwagę na nadmierną surowość wcześniejszych regulacji. Ruch ten spotkał się jednocześnie z szeroką krytyką środowisk naukowych i ekologicznych.

Rola Kalifornii w utrzymaniu regulacji

Niektóre stany, a w szczególności Kalifornia, zdecydowały się kontynuować własne polityki środowiskowe. Wprowadzono dwa kluczowe akty prawne:

  1. SB 253 – zobowiązujący duże firmy działające na rynku Kalifornii do raportowania emisji gazów cieplarnianych we wszystkich trzech zakresach.
  2. SB 261 – nakładający wymóg informowania o ryzykach klimatycznych i strategiach zarządzania nimi.

Te regulacje obejmują również podmioty spoza Kalifornii, o ile ich działalność spełnia określone kryteria skali. W efekcie aż 93% dużych firm obecnych na rynku USA deklaruje, że dysponuje wyodrębnionymi budżetami na dostosowanie się do tych przepisów – niezależnie od federalnej polityki.

Nowe podejście inwestorów i zmiany technologiczne

W obliczu niestabilnych regulacji inwestorzy amerykańscy stają się coraz bardziej pragmatyczni w podejściu do kwestii ESG. Chociaż w niektórych konserwatywnych stanach obserwuje się dystansowanie się od ESG z powodów politycznych, to wielu dużych inwestorów instytucjonalnych nadal uznaje te zagadnienia za ważny element zarządzania ryzykiem oraz długoterminowej wartości przedsiębiorstw.

Zmianie ulega charakter oczekiwań:

  • Inwestorzy coraz częściej wymagają wysokiej jakości, spójnych danych ESG powiązanych z wynikami finansowymi firm.
  • ESG staje się zintegrowane z podstawową strategią biznesową, zwłaszcza w kontekście analizy ryzyk klimatycznych, zarządzania łańcuchami dostaw i reputacją.

W odpowiedzi na te potrzeby przedsiębiorstwa inwestują w technologie wspierające raportowanie ESG – od procesów automatyzacji, przez sztuczną inteligencję, po narzędzia do modelowania scenariuszy klimatycznych. Ma to doprowadzić nie tylko do poprawy jakości danych, ale także zmniejszyć koszty dostosowania się do przepisów i zwiększyć odporność organizacji na nowe wymogi prawne.

Obecna sytuacja w Stanach Zjednoczonych przypomina okres między pierwszą kadencją Donalda Trumpa a prezydenturą Joe Bidena, kiedy dochodziło do radykalnych zmian w polityce środowiskowej, częściowo cofanych po zmianie administracji. Taka niestabilność przepisów skutkuje niepewnością, wyższymi kosztami i chaosem zarówno dla firm, jak i inwestorów. W przypadku kolejnej zmiany na stanowisku prezydenta w 2029 roku na osobę stawiającą ESG za priorytet, może nastąpić kolejny, tym razem odwrotny, zwrot regulacyjny. Oznaczałoby to dla firm konieczność ponownej adaptacji, ryzyko utraty reputacji oraz ewentualnie – dodatkowe obciążenia finansowe.

W dłuższej perspektywie brak spójnej i konsekwentnej polityki ESG na poziomie federalnym może osłabić pozycję amerykańskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych, gdzie wymagania w zakresie zrównoważonego rozwoju są coraz surowsze. Dla inwestorów oznacza to konieczność wnikliwszej analizy ryzyka regulacyjnego, a dla spółek – budowanie odpornych i elastycznych strategii ESG, zdolnych do przetrwania kolejnych zmian wyznaczanych przez administrację rządową.

„`