Orange kończy z #Polskim5G – zostały jedynie nieciekawe wspomnienia

Orange kończy z #Polskim5G – zostały jedynie nieciekawe wspomnienia

„`html

Doświadczenia z sektorem publicznym i relacje z wojskiem

Pracę w sektorze publicznym uznaję za zamknięty etap w mojej karierze, choć zachowuję wspomnienia związane z pełnieniem funkcji wiceministra spraw wewnętrznych w pierwszym rządzie Donalda Tuska. Współpraca telekomów z wojskiem nabiera dziś nowego znaczenia – w dobie wojny za wschodnią granicą partnerstwo to rozszerzyło się o wiele aspektów, w tym szkolenia oraz wsparcie infrastrukturalne i cyberbezpieczeństwa. Orange od lat współpracuje z wojskiem oraz innymi strukturami państwa, a nowe wyzwania stwarzają coraz większe pole do współpracy. Kluczowe znaczenie ma zarówno infrastrukturalny, jak i cyfrowy wymiar tej relacji. Kompetencje i wieloletnie doświadczenie zespołu CERT Orange Polska czynią nas istotnym ogniwem w systemie bezpieczeństwa kraju.

Telekomunikacja a inwestycje w sektorze obronnym

Obecnie zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim, rosną fundusze przeznaczane na bezpieczeństwo, odporność infrastruktury oraz rozwiązania podwójnego zastosowania. Telekomy odgrywają ważną rolę jako partnerzy państwa w budowie i utrzymaniu odpornych systemów komunikacyjnych. Wydatki na obronność obejmują dziś nie tylko sprzęt militarny, ale i technologie cyfrowe oraz mobilne i światłowodowe sieci łączności. Dzięki temu możliwa jest realizacja tradycyjnych i nowoczesnych rozwiązań organizacyjnych oraz technicznych.

Orange Polska świadczy usługi telekomunikacyjne w oparciu o różne modele: wykorzystując własną infrastrukturę, udziały w spółce Światłowód Inwestycje oraz zasoby innych operatorów. Aktualnie około 9,5 mln gospodarstw domowych znajduje się w zasięgu światłowodu, a planujemy powiększyć tę liczbę do 12 mln do 2028 roku, co pokryje ponad 75% domostw w kraju. W zakresie sieci mobilnej, zasięg 5G obejmuje już blisko połowę populacji, a docelowo ma przekroczyć 90%.

Infrastruktura i regulacje rynku telekomunikacyjnego

Technologia miedziana, będąca schyłkową, stopniowo jest wycofywana, na rzecz nowocześniejszych rozwiązań światłowodowych i mobilnych. Regulacje rynku telekomunikacyjnego przechodziły transformację na przestrzeni lat, a wyzwania stojące przed prezesami UKE były zróżnicowane w zależności od gospodarczych i rynkowych uwarunkowań poszczególnych okresów.

Cenimy działania obecnego prezesa UKE związane m.in. z przeprowadzeniem aukcji pasm C i 700 MHz, choć opóźnienia w tych procesach były znaczące. Projekt Polskie5G, który miał bazować głównie na paśmie 700 MHz, nie został wdrożony ze względów prawnych i biznesowych. Obecnie ważniejsza staje się koncepcja współpracy rynku telekomunikacyjnego z państwem, tak, by efektywnie wykorzystywać istniejącą infrastrukturę i potencjał sektora.

  • Operatorzy telekomunikacyjni są zobowiązani prawem do współdziałania z państwem w zakresie bezpieczeństwa.
  • Utrzymanie szerokich regulacji wobec firmy, która nie dominuje już na rynku, jest nieuzasadnione – większość usług hurtowych świadczą także inne podmioty.
  • Deregulacja dotyczyć powinna głównie sieci powstałych w oparciu o środki publiczne.

Kluczowe wyzwania dla rynku cyfrowego i oczekiwania wobec UKE

W obliczu rozwoju rynku cyfrowego nowy prezes UKE powinien skupić się na regulacji działalności dostawców usług cyfrowych, platform internetowych oraz globalnych graczy, proporcjonalnie do skali rynkowych zadań i problemów. Ważne pozostaje tu zachowanie proporcji i równości w obszarze regulacji, tak aby warunki były sprawiedliwe dla wszystkich uczestników rynku.

Priorytety działalności na rynku telekomunikacyjnym

  1. Priorytetową kwestią jest zapewnienie ciągłości, odporności i niezawodności sieci, szczególnie w sytuacjach kryzysowych.
  2. Nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa powinna zakończyć okres niepewności regulacyjnej i pozwolić operatorom działać według jasnych ram prawnych.
  3. Aktywna rola UKE w cyberbezpieczeństwie i przeciwdziałaniu dezinformacji powinna być wzmacniana.

Obecny model pobierania opłat przez UKE, utrzymany jeszcze z dawnych lat, powinien ulec zmianie tak, aby w większym stopniu uczestniczyły w nim również cyfrowe platformy oraz firmy spoza klasycznego sektora telekomunikacji.

Podatki i opłaty w erze cyfrowej

Prowadzenie działalności biznesowej w Polsce powinno wiązać się z uiszczaniem odpowiednich opłat lub podatków również przez cyfrowe giganty. Optymalnym rozwiązaniem byłyby rozstrzygnięcia zharmonizowane na poziomie Unii Europejskiej. W perspektywie deregulacyjnej zawsze opowiadamy się za rozwiązaniami równymi i proporcjonalnymi dla wszystkich uczestników rynku.

Równolegle, równoważę czas poświęcany na zarządzanie strukturami Orange Polska oraz obowiązki w radzie nadzorczej Polskich Elektrowni Jądrowych, starając się, by żadna ze sfer nie ucierpiała na jakości mojego zaangażowania.

Witold Drożdż (ur. 1974) obecnie pełni funkcję członka zarządu Orange Polska ds. strategii i spraw korporacyjnych. Związany z Orange od 2012 roku, od 2018 roku jest w zarządzie spółki. Posiada doświadczenie zarówno w sektorze energetycznym, jak i państwowym – w latach 2010–2012 był wiceprezesem, a później p.o. prezesa PGE Energia Jądrowa, a w latach 2007–2010 wiceministrem spraw wewnętrznych i administracji. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i Stanford Executive Program, z wykształcenia prawnik i politolog.

„`