Wzrost zadłużenia sklepów internetowych. Czy Black Friday i zakupowa gorączka przedświąteczna będą pomocne?

„`html

Zadłużenie e-sklepów wzrasta

Zadłużenie polskich sklepów internetowych osiągnęło poziom 138,7 miliona złotych, co stanowi wzrost o 20 procent w ciągu roku. Taka sytuacja wynika z analizy przeprowadzonej przez Krajowy Rejestr Długów.

Lokalizacja i wierzyciele

Najwięcej zadłużonych e-sklepów pochodzi z województwa mazowieckiego (31,7 miliona złotych), śląskiego (16,7 miliona złotych) oraz małopolskiego (14 milionów złotych). Większość długów mają wobec banków, firm leasingowych, faktoringowych, towarzystw ubezpieczeniowych oraz wtórnych wierzycieli. Dodatkowo, e-handel zalega z płatnościami wobec hurtowni (16,7 miliona złotych), kurierów (10,5 miliona złotych), agencji PR i firm doradczych (7,1 miliona złotych), a także dostawców oprogramowania i operatorów telekomunikacyjnych.

Okazje handlowe a wyzwania

Black Friday oraz gorączka zakupów przed świętami Bożego Narodzenia to momenty, które mogą pomóc e-sklepom poprawić wyniki finansowe. Jednak według prezesa KRD Adama Łąckiego, mimo że te okazje generują wzrost przychodów, to nie pokrywają one całorocznych kosztów działalności handlowej. Zmniejszająca się liczba e-sklepów z wysokim ratingiem finansowym oraz wzrost liczby firm o niskiej wiarygodności płatniczej znacząco wpływa na sytuację w branży.

Rozwój e-handlu

E-handel pozostaje jedną z najszybciej rozwijających się branż w Polsce. W pierwszym półroczu bieżącego roku pojawiło się 3,3 tysiąca nowych sklepów internetowych. Prognozy sugerują, że do końca roku ich liczba może przekroczyć 70 tysięcy. Konkurencyjny rynek wymusza niskie marże, co z kolei wymaga optymalizacji cen, atrakcyjnych kosztów wysyłki i jasnej polityki zwrotów.

Cyberzagrożenia

W okresie wzmożonych zakupów, takich jak Black Friday, pojawia się również więcej zagrożeń ze strony cyberprzestępców. Oszuści tworzą fałszywe sklepy internetowe, aby wyłudzać pieniądze oraz dane osobowe klientów. Według serwisu ChronPESEL.pl 59 procent osób jest skłonnych udostępnić swoje dane osobowe w zamian za darmowy produkt. Warto zachować ostrożność, ponieważ dane mogą zostać wykorzystane do kradzieży lub sprzedane na czarnym rynku. Warto unikać sklepów narzucających przedpłaty oraz nie podawać danych kart płatniczych bez sprawdzenia wiarygodności.

Komisja Nadzoru Finansowego wskazuje, że cyberprzestępcy często ograniczają możliwości wyboru formy płatności. Warto sprawdzać w CEIDG wiarygodność sklepu oraz czy posiada on certyfikaty bezpieczeństwa takie jak SSL. Transparentność oraz bezpieczne opcje płatności to cechy rzetelnych sklepów, które dążą do ochrony konsumentów przed oszustwami.

Badanie na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl wykazało, że wiele osób jest gotowych zaryzykować swoje dane osobowe dla korzyści finansowych, co pokazuje, jak ważne jest edukowanie społeczeństwa o zagrożeniach czyhających w sieci.

„`