Siergiej Udałow, dyrektor wykonawczy agencji analitycznej Avtostat, zauważył, że do Rosji zaczął napływać import używanych samochodów z Chin. Stanowi to nowe zjawisko na rynku motoryzacyjnym.
Według danych z lipca br., Chiny zajęły czwarte miejsce w eksporcie używanych samochodów do Rosji, ustępując jedynie Japonii, Korei Południowej oraz Białorusi. Wcześniej dużą liczbę pojazdów do Moskwy eksportował Kirgistan, jednak sytuacja ta uległa zmianie, a import z krajów takich jak Armenii czy Kazachstanu gwałtownie spadł.
Stosunkowo niewielka liczba importowanych samochodów z Chin (ok. 1,2 tys. na miesiąc) przewyższa liczbę przywożonych do Rosji pojazdów elektrycznych. Obecnie niemal wszystkie zagraniczne samochody w Rosji pochodzą właśnie z Chin.
Ceny samochodów z Chin zaczęły rosnąć, głównie z powodu wzrostu opłaty recyklingowej oraz problemów z płatnościami i logistyką. Jednakże od października cena zwiększy się jeszcze bardziej, w związku z podwyższeniem opłaty utylizacyjnej kilkukrotnie.
Trumny na kołach. Putin doprowadził rosyjską motoryzację do ruiny. „Gdy zajrzysz do środka, widzisz tandetę” [RAPORT]
Import używanych samochodów do Rosji z krajów Unii Euroazjatyckiej zaczął spadać po zmianach w zasadach pobierania opłat. Import z poszczególnych krajów Unii Gospodarczej EAEU praktycznie zanika, co potwierdzają eksperci Avtostatu.
Od sierpnia 2023 r. opłata recyklingowa dla firm wzrosła średnio o 1,7-3-krotnie. Jesienią i wiosną ubiegłego roku obowiązujące ministerstwo oraz rząd zatwierdziły nowe zasady obliczania i uiszczania opłaty. To sprawiło, że import takich pojazdów stał się nieopłacalny.
Chiny są obecnie zainteresowane eksportem nadwyżki używanych samochodów na rynek rosyjski. Preferencyjne cła oraz brak konieczności instalacji rosyjskiego systemu nawigacyjnego Glonass sprawiają, że coraz więcej osób fizycznych decyduje się importować auta z Chin.
Chiny i Rosja chcą uspokoić Zachód. Ekspert: to walka o zmianę porządku świata [CZĘŚĆ 2]
Aleksiej Podszkoldin, prezes Rosyjskiego Stowarzyszenia Dealerów Samochodowych, zauważa, że w związku z preferencyjnym cłem wielu osób fizycznych również decyduje się na import aut z Chin. W ubiegłym roku firma Podszkoldina sprowadziła kilkadziesiąt używanych samochodów znanych marek chińskich takich jak Chery Automobile, Haval czy Geely.