Strefa Parkowania Płatnego w Warszawie istnieje od 1999 roku i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. W kolejnych latach została rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto. Od 2020 roku – o część Woli i Pragi-Północ, Żoliborz i Ochotę oraz północny Mokotów. Niewykluczone, że już wkrótce będą czekać kolejne zmiany.
Na czwartkowej sesji rady Warszawy odbędzie się debata o kolejną część Mokotowa, w tym m.in. obszary Starego Mokotowa, Wierzbna, Sielec i części Sadyby. Zmiany miałyby wpłynąć pozytywnie na dostępność miejsc parkingowych dla mieszkańców. Zauważają również, że obszary te położone są dosyć blisko centrum i mają dobrą komunikację zbiorową, która stale jest rozwijana. Dzięki temu część mieszkańców może zdecydować o pozostawieniu auta w domu.
Drugim założeniem projektu uchwały jest zwiększenie promienia o długości 200 m od adresu zameldowania mieszkańca Strefy Parkowania Płatnego (SPPN). Dotychczas wynosił 100 m i obejmował osiem parkometrów w pobliżu (do 150 m). W projekcie uchwały jest także propozycja zwolnienia z opłat za postój na obszarze SPPN pojazdów przewożących niepełnosprawne osoby, a także zwiększenie opłaty za postoje pojazdów na prawach wyłączności.
Wskazano również, ile – hipotetycznie – mogłoby wpłynąć do budżetu miasta w związku z rozszerzeniem SPPN. Założono, że średni przychód w całym 2023 roku z jednego miejsca postojowego wyniósłby około 4 177 zł (funkcjonowanie SPPN w godzinach 8.00-20.00). Zwiększenie SPPN o 6,5 tysiąca nowych miejsc parkingowych spowoduje wzrost wpływów.
Szacunkowy koszt realizacji, na który składają się m.in. instalacja nowych urządzeń, zatrudnienie nowych pracowników, wdrożenie organizacji ruchu czy organizacja obsługi kontroli, wynosić będzie kwotę. W kolejnych latach będzie to kwota dwukrotnie niższa.
Dyrektor warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich, Łukasz Puchalski, przekazał na początku sierpnia, że nowa strefa parkowania płatnego zostanie uruchomiona od listopada. Od niemal dwóch tygodni drogowcy wprowadzają ją na obydwu obszarach. Puchalski zaznaczył, że mieszkańcy zostaną poinformowani o tym, kiedy drogowcy będą gotowi do wydawania abonamentów.
Został także rozstrzygnięty przetarg na. W sumie zostanie zamontowanych. 1100 z nich będzie służyło wyłącznie do opłacania postoju kartą lub blikiem. W pozostałych 810 będzie można posłużyć się również bilonem.