Grupa Azoty rozważa sposoby dokończenia inwestycji w Policach

Grupa Azoty rozważa sposoby dokończenia inwestycji w Policach

„`html

Aktualny stan inwestycji Polimery Police

Projekt Polimery Police, kluczowa inwestycja Grupy Azoty koncentrująca się na budowie nowoczesnego zakładu produkcji polipropylenu, nadal oczekuje na zakończenie. Pierwotnie planowano rozpoczęcie komercyjnej działalności już w pierwszym kwartale 2023 roku. Obecnie zarząd Grupy Azoty przeprowadza przegląd inwestycji, analizując różne scenariusze umożliwiające jej finalizację.

Według Andrzeja Dawidowskiego, wiceprezesa odpowiedzialnego między innymi za zarządzanie produkcją i sprzedażą w zakresie polimerów, tworzyw, pigmentów i Oxoplastu, konkretny wybór drogi realizacji zdecyduje o ostatecznych kosztach i terminach zakończenia. Wiceprezes przekonuje, że inwestycję uda się ukończyć sprawniej samodzielnie lub z nowymi partnerami niż z dotychczasowym wykonawcą.

Jednym z kluczowych czynników umożliwiających przyspieszenie zakończenia inwestycji jest zabezpieczenie środków finansowych. Po odzyskaniu gwarancji bankowych od Hyundai Engineering na kwotę 107,5 mln euro zależna spółka GA Polyolefins dysponuje niezbędnymi funduszami do domknięcia projektu. Uzyskane środki zostaną przeznaczone na dokończenie i rozliczenie inwestycji.

Postępy prac i wyzwania techniczne

Grupa Azoty informuje, że główne instalacje nowego zakładu są już w dużej mierze ukończone, a wybrane sekcje przeszły wstępne testy. Do całkowitego zakończenia potrzebne jest jednak usunięcie wykrytych problemów technicznych podczas bieżącego postoju remontowego. Na ten moment, w wyniku trwającej analizy, nie jest podawana konkretna skala zaawansowania, ale stan realizacji jest bardzo bliski finalizacji, choć wciąż wymaga znaczących działań.

Docelowo, roczne moce produkcyjne zakładu mają wynosić 429 tys. ton propylenu oraz 437 tys. ton polipropylenu. Obecnie instalacje nie funkcjonują jeszcze w trybie komercyjnym, co przekłada się na osiągnięcie około 50% planowanej wydajności. Ograniczenia wynikają głównie z przestojów spowodowanych trudnościami z utrzymaniem ciągłości pracy urządzeń.

  • Produkowany polipropylen trafia na rynek krajowy oraz do Niemiec, Austrii, Szwajcarii i krajów Europy Środkowej.
  • Dokładne wyniki sprzedażowe mają zostać przedstawione przy publikacji raportu za drugi kwartał.
  • Według zarządu, pełna sprzedaż produkcji nie stanowi problemu, choć popyt utrzymuje się na niskim poziomie przy silnej presji na ceny.

Finanse i wyzwania w realizacji projektu

Budowa zakładu w Policach była prowadzona zgodnie z umową o kompleksową realizację inwestycji według modelu „pod klucz” (EPC) podpisaną w maju 2019 roku. Całkowity koszt projektu oszacowano na 1,8 mld USD, a dotychczasowa suma wydatków odpowiada tej kwocie. Z uwagi na zerwanie umowy z Hyundai Engineering oraz konieczność realizacji ostatnich etapów w zmienionym modelu, ostateczne koszty mogą jeszcze ulec zmianie. Ich ostateczny rozmiar będzie znany po wybraniu docelowego modelu realizacji oraz rozstrzygnięciu ewentualnych sporów.

Jednym z głównych problemów, który uniemożliwił dotychczasowy odbiór końcowy projektu, była trudność w utrzymaniu płynności oraz wydajności produkcji. Skutkowało to niepełnym przygotowaniem instalacji do uruchomienia i brakiem potwierdzonych zdolności produkcyjnych zapisanych w kontrakcie. W konsekwencji doszło do opóźnień oraz braku odbioru końcowego inwestycji.

Konflikt z wykonawcą oraz skutki dla inwestycji

Grupa Azoty twierdzi, że za powstałe opóźnienia odpowiedzialność ponosi Hyundai Engineering. Podczas inwestycji wykonawca wielokrotnie podnosił argumenty związane z czynnikami zewnętrznymi – jak pandemia czy okoliczności makroekonomiczne – domagając się przy tym zmian w umowie oraz zwiększenia wynagrodzenia i wydłużenia terminu realizacji. Wszystkie te żądania zostały odrzucone przez polski koncern, który uznaje, że wykonawca nie wywiązał się z zapisów kontraktu.

W sierpniu ogłoszono oficjalnie zerwanie umowy z winy Hyundai Engineering oraz naliczenie odpowiednich kar umownych. Główną przyczyną wskazano opóźnienia w realizacji kluczowych etapów inwestycji względem harmonogramu. Co więcej, żadna seria testów dotycząca instalacji PDH i PP oraz infrastruktury logistycznej i pomocniczej nie zakończyła się sukcesem.

Aktualne prace na placu budowy

  1. Obecnie na terenie inwestycji trwają działania zabezpieczające i inwentaryzacja majątku.
  2. Zarząd prowadzi przegląd możliwych dalszych ścieżek realizacji inwestycji, analizując zarówno opcję samodzielnego działania, jak i współpracy z nowymi partnerami.
  3. Pozyskane środki finansowe pozwolą na kontynuowanie i dokończenie budowy zakładu.

Ostatecznym celem pozostaje uruchomienie w pełni funkcjonalnej produkcji polipropylenu i osiągnięcie docelowej wydajności, pomimo napotkanych po drodze trudności i konieczności zmiany modelu realizacyjnego.

„`